top of page

Mozogni jó és gyógyít!

A mozgás nem csak jó közérzetet ad, de segít megelőzni olyan komoly betegségeket, mint a szívinfarktus, a cukorbetegség, a demencia, vagy a rák. Sőt, a legújabb kutatások szerint nem csak a daganatos betegség megelőzésében segít, de a gyógyulásban is.

Nem véletlen, hogy már néhány perc testmozgás után jobban érezzük magunkat. Szervezetünk pontosan tudja, hogy mire van szüksége - és a kellemes fizikai aktivitásnak rengeteg kedvező hatása van.


A jótékony testi következményeket régen ismerjük:

- erősíti a vázizmokat, növeli a szervezet ellenállóképességét

- az anyagcsere aktivitás fokozásával segít kiüríteni a méreganyagokat

- erősíti a szívet és a tüdőt

- fokozza szervezetünk vérellátását, így a sejtekhez eljuttatott energia mennyiségét

- oxigénnel telíti a testet, ezzel fokozza a védelmi rendszerünk aktvitását


Jót tesz a léleknek


Azt kevesebben tudják, hogy a mozgás nem csak a testnek, de a léleknek is jót tesz. Klinikai vizsgálatok igazolták, hogy azoknál, akik rendszeresen és tudatosan mozognak, alacsonyabb a szorongás szint, magasabb a stressztűrő képesség és jobb a hangulat.


Szerepe van a daganatos betegség megelőzésében


A felsorolt jótékony testi és lelki hatások mindegyike szerepet kap a mozgás betegségmegelőző hatásában. A daganatos betegségnél azonban van még egy fontos terület, és ez a hormonháztartás. A mozgás azzal, hogy csökkenti a testzsír mennyiségét, közvetetten csökkenti bizonyos, zsírban oldódó hormonok arányát. A hormonrendszerre gyakorolt direkt hatásával pedig közvetlenül csökkenti azoknak a daganattípusoknak a rizikóját, amik a hormonműködéssel függenek össze – ilyen például az emlő, vagy prosztatarák.

Ennél is izgalmasabb, hogy a mozgás nem csak a daganatos betegség kialakulásának kivédésében, de a betegségből való gyógyulás minden fázisában is kedvező hatású.


A legjobb „titkos fegyver”


Az amerikai Mayo Klinika egyik cikke egyenesen úgy fogalmaz, hogy az érintettek számára a fizikai aktivitás a legjobb „titkos fegyver” a rákból való gyógyulás során. Egy ausztrál egyetem (ECU) legújabb kutatási adatai ugyancsak alátámasztják ezt az állítást. Kutatási adataik szerint a testmozgás során olyan anyagok szabadulnak fel, amik megváltoztatják a tumorszövet mikrokörnyezetét, és olyan mechanizmusokat indítanak be, amik az immunrendszert a tumorszövet lebontására késztetik.


Mindenfajta mozgás számít!


Semmi speciális dolgot nem igényel, hogy a fizikai aktivitás jótékony hatásait learasd. Nem kell, hogy valami egészen különleges dologra gondolj, amikor a rendszeresen mozgást tervezed. Egy jóleső séta épp megfelelő.

Megteheted azt is, hogy az autót egy-egy útszakaszon gyaloglásra váltod, vagy a lift helyett a lépcsőn mész egy-két emeletet.

Van néhány olyan egyszerű mozgássor, ami könnyen elsajátítható. Ezek a gyakorlatok rövid idő alatt hatékonyan mozgatják át minden izmodat, és felüdítik, friss energiával tölti fel az egész szervezeted. Ilyen a 8 brokáttekercs gyakorlat, amiről itt olvashatsz. A Világhálón sok egyéb lehetőséget is találsz: egyszerű gyógytorna, chi-kung, thai-chi gyakorlatoksorok. Vagy akár egy jó zene, amire táncolsz egyet, csak úgy…😊

Induljon hát a mozgásprogram, edzőcipőt fel! Sőt, még edzőcipő sem kell. Elég egy bármilyen kényelmes lábbeli, és már indulhat is a rendszeres mozgás. Mert a kulcs a rendszerességben rejlik. Az Amerikai Rákkutató társaság heti 150 perc könnyű, vagy heti 75 perc közepesen erős fizikai aktivitást javasol. De ez az időtartam teljesítehető egészen kis egységekben is, mert a kedvező hatás akkor is megjelenik.


Az „öt perces szabály”


Nagyon elfoglalt vagy? Soknak tűnik a heti 150 perc, de még a 75 is? Akkor most számoljunk egy kicsit. Ha valaki egy nyolcórás munkanapon minden órában csak öt percre megáll, hogy megmozgassa az izmait - nyújtson, lélegezzen néhányat - már 40 percnyi „edzést” teljesített aznapra! Ha mindezt egy héten négy napon megismétli, a heti 150 perces javaslatot nem csak elérte, hanem túlteljesítette!

Az „öt perces szabály” komoly segítség, hogy meglegyen a kívánt heti mozgásadagod. Hiszen csak annyi a dolgod, hogy észben tartsd – vagy beállítsd a telefonod, hogy óránként jelezzen. Ne gyűjtsd tovább a felhasználatlan kondibérleteket, egyszerűen állj meg óránként öt percre, és mozogj egy keveset. Ezzel máris hatalmas dolgot tettél az egészségedért.


Hallgass a szervezetedre!


Ahhoz, hogy tested-lelked harmonikus működését támogasd, csak az szükséges, hogy rendszeresen mozogj. Nem arra, hogy versenysportolóvá válj, és elérj, vagy túlszárnyalj bármilyen szintet.