Hogyan őrizzük meg lelkiegészségünk a korona idején? Interjú Dr. Prezenszki Zsuzsannával

Ha el is hozza az oltás a rég várt nyugalmat az életünkbe, akkor is jó pár hónapot kell még a koronavírus vészhelyzetében töltenünk.

Pandémia és lelki egészség
Ha el is hozza az oltás a rég várt nyugalmat az életünkbe, akkor is jó pár hónapot kell még a koronavírus vészhelyzetében töltenünk. Hogyan őrizhetjük meg lelki egyensúlyunkat, tehetjük jobbá hétköznapjainkat ebben a nehéz helyzetben? – erről kérdeztük Dr. Prezenszki Zsuzsanna pszichiátert, az „Összehangolva – Gyógyít a képzeleted!” Alapítvány alapítóját.
- Hogyan küzdhetjük le a félelmet, amit az újabb és újabb hullámok váltanak ki belőlünk?
-A félelem természetes. Nem kell mást csinálni, mint elfogadni, hogy benne van a világunkban. Az a pont az érdekes, amikor a félelem átcsúszik szorongásba. Mert a félelem egy hasznos reakció, amivel okosan reagálunk a veszélyre. Nemcsak leképezzük, hogy baj van, hanem vele együtt elkezdenek a megoldásra szánt erőforrásaink is aktiválódni. A szorongás viszont egy „beragadt” állapot, amikor csak „pörgök” a félelem tárgyán, szörnyű mozikat vetítek előre a képzeletemben, de ezzel már nem nyerek energiát, nem jutok közelebb a megoldásokhoz, csak lemerítem magam.
- De mit tudunk tenni a szorongás ellen?
A legjobb gyógymód mindenre a megelőzés. Meg kell próbálni a racionalitás talaján maradni. Ehhez elfogadom, hogy van nehézség a világunkban, de beemelek mellé minden olyat, ami jót hoz, ami ellensúlyozza a nehézségeket. Lehet, hogy még hónapokba kerül a védőoltás, de a folyamat elindult. Igaz, hogy vannak súlyos esetek, de ez egy olyan vírus, aminél óvintézkedésekkel csökkenthetem a fertőződés esélyét. Keresem azokat a szempontokat is tehát, melyek a kontroll érzését adják.
- Tudjuk, hogy kezet kell mosni, maszkot kell húzni… De mit tehetünk a lelki egészségünkért a pandémia idején?
Az egyik legfontosabb dolog a mozgás. Akár otthon, bezártan, vagy élve annyi lehetőséggel, amit a korlátozások engednek. Napi egyszeri séta, gyaloglás, futás, ki mit bír. Ha nincs rá módja valakinek, akkor egy jó torna nyitott ablaknál, ha erre sincs, akkor légzésgyakorlatok. Tudom, hogy már mindenki unja az online programokat, mégis érdemes a saját teherbírásnak megfelelően keresni vezetett mozgást az interneten. Sok gyógytorna, könnyített aerobik video is van fenn, ha valaki gyengébb állóképességű. De be lehet tenni otthon egy kedvenc zenét, és táncolni csak úgy. Azt szoktam mondani, hogy még a nyújtózás is használ, azok a mozdulatok, amiket óvodában tanultunk, ha tudatosan, rendszeresen, odafigyelve tesszük.
- És a mozgáson kívül?
-Fontosak az örömtevékenységek. Minden, ami a lelkünket jó érzéssel tölti el. Olvasás, zenehallgatás, főzés, de még a takarítás is lehet ilyen. A karanténnak köszönhetően már egy csomó lakás ragyog… Mindaz, amit szeretünk, szerettünk valaha, vagy szerettünk volna, csak sosem volt rá időnk. Horgolás, kötés, barkácsolás, kártya, nyelvtanulás, hangszerek… Nagyon fontos tartani a szociális kapcsolatokat, még akkor is, ha most csak telefonon vagy online lehet. Például néhány baráttal megbeszélni rendszeres online találkozókat vagy telefonbeszélgetéseket, akik társaságában azt érezhetjük, hogy ebben a nehéz helyzetben is számíthatunk egymásra.
- Van különbség e téren a krónikus betegek és az egészségesek között?
Mivel tudjuk, hogy a krónikus betegekre veszélyesebb lehet a vírus, ezért az egészséges félelem szintje is magasabb. A megfelelő védőintézkedések itt hangsúlyozottan fontosak. Nem csak a tényleges betegség megelőzése miatt, de azért is, mert biztonságérzetet adnak azzal, hogy a krónikus beteg azt érezheti, hogy tud tenni magáért, csökkentheti a kockázatot, és hogy a környezete figyel rá és igényeire.

Képek

Hogyan őrizzük meg lelkiegészségünk a korona idején? Interjú Dr. Prezenszki Zsuzsannával
1/1